”El till inköpspris” ofta en riktigt dålig affär

Written by Lars Hörbo on . Posted in Aktuellt, Elkraftens röst, Information

Det som marknadsförs som ”El till inköpspris” är nästan alltid en dålig affär. Ofta tillkommer fasta avgifter som gör avtalet betydligt dyrare än det först verkar. Det visar en genomgång som Energimarknadsinspektionens (Ei:s) prisjämförelsesajt Elpriskollen gjorde i september 2016. Tyvärr har fler företag fortsatt att marknadsföra  sig med samma osannolika budskap.

Är det sannolikt att ett affärsdrivande företag förmedlar en vara eller tjänst utan förtjänst? Naturligtvis inte. Möjligen kan man få ett halvt eller ett år till förmånliga priser, men då bör man se upp med vad som händer därefter. Det är då, om inte förr, som elbolaget vill ta igen sina missade förtjänster. Fler kunder har visat mig exempel på att el till inköpspris innebär fasta månadskostnader på 59 kr, 79 kr och t.o.m. 99 kr! Då blir det ”billiga” elavtalet ganska dyrt! Som jämförelse kan jag nämna att vår fasta månadskostnad är 27 kr.

Har du fått ett erbjudande som låter för bra för att vara sant är det oftast det också. Slut aldrig ett avtal per telefon, begär alltid ett skriftligt avtal att ta ställning till, gör. Ett muntligt avtal gäller nämligen lika mycket som ett skriftligt om en inspelning har gjorts. Är du tveksam så ring gärna oss så lovar vi att sakligt och objektivt reda ut vad du vinner eller förlorar på ditt avtalsförslag.

Ring  0414-285 51 Lars Hörbo

 

 

/

Mossig hemsida!

Written by Lars Hörbo on . Posted in Aktuellt, Elkraftens röst, Information

Vår hemsida har snart nått sista förbrukningsdag. Vi håller på med en ny som förhoppningsvis är igång till årsskiftet. Det kan bli lite dåligt med uppdateringar under tiden men vi håller igång ”Aktuellt” -spalten

Ett lokalt elbolag satsar på lokala kunder!

Written by Lars Hörbo on . Posted in Aktuellt

Vi är inget stort elhandelsföretag. Vi har heller inte ambitioner att bli stora. Det viktigaste för oss är att hålla god service för våra kunder. Det gör vi bäst om vi har dem i närområdet. Att det uppskattas kan vi se genom att uppemot 75 % av våra nätkunder i Simrishamn även handlar sin el av oss. Det är en bra siffra för ett litet bolag som kämpar med de stora aktörerna. Genom att hålla rimliga priser och god tillgänglighet ökar vi vårt lokala kundunderlag. Därför strävar vi efter att var tillgängliga både på telefon och för besök. Att vi dessutom är regionens enda lokala elhandelsbolag där inga vinstmedel lämnar företaget upplevs positivt av många. Vi har vårt huvudkontor i Simrishamn på Testgatan 3.

 Ring oss på 0414-28551 så kommer du direkt till din elhandlare

Varför handla el av en lokal elhandlare?

Written by Lars Hörbo on . Posted in Aktuellt, Elmarknad, Om oss

Ja, varför handla lokalt över huvud taget?
 Det mesta finns ju på nätet, oftast till lägre priser. Till och med matvaror går ju att beställa direkt från ett lager. Bekvämt och billigt!

 Jo därför!
Du får god personlig service, du bidrar till arbetstillfällen som ger skatteintäkter genom att gynna lokala företag. Dessa företag bidrar genom sina annonser till att vi kan behålla våra lokala tidningar. Inte sällan sponsrar de idrott och lokala evenemang. Landsbygden kan överleva.

Men el då?
El kan man ju köpa varifrån som helst, den ser ju likadan ut varifrån den kommer tänker du. Varför handla el av en lokal elhandlare då? Resonemanget är detsamma som ovan. Ett lokalt elföretag annonserar i lokaltidningen, sponsrar lokalt och de anställda skattar i kommunen. Dessutom handlar de i de lokala företagen.

Vilka är vi?
Österlens Kraft AB är ett företag med anor från 1922. Vi äger och driver elnät i Simrishamn och runt Kivik, vi har fjärrvärme, bredband och kabel-TV i Simrishamns tätort. Vi driver dessutom Österlens enda lokala elhandel. Vi är idag 17 anställda, alla med Simrishamn som bas.

 Kundägt.
Österlens Kraft alltid ägts av kunderna eftersom vi är en ekonomisk förening. Detta innebär att inga vinster försvinner ur den lokala sfären. Hittills har inte delägarna begärt avkastning på sin insats. Så alla överskott stannar inom företaget och medför att vi kan investera och förbättra våra produkter och vår service till nytta för den lokala befolkningen.

God service
 El kan vi leverera el till hela landet, men vi har inte den ambitionen. Vi vill vara ett smidigt alternativ till våra lokala kunder i första hand. Service är viktigt, den tummar vi inte på och det är ingen slump att vi år efter år ligger väldigt högt i ”Nöjd-Kund-Index”, NKI. Vi har principen att hellre fria än fälla och tillgodoser kunden krav så långt det är möjligt och rimligt. Vår platta organisation och korta beslutsvägar gör det möjligt att få snabb handläggning.

Pröva oss
Om du tycker att det verkar vettigt att handla din el lokalt, kontakta oss så kan vi diskutera priser. Vi är sällan billigast i landet men den totala prisskillnaden brukar inte vara stor. Vi hjälper också gärna till att rättvist jämföra erbjudande som ni fått av andra leverantörer. Många gånger är inte erbjudandena så fantastiska som det verkar. Ingen skänker ju bort el i längden.

Vänd dig med förtroende till Österlens enda lokala elhandlare. Österlens Kraft – ett smidigt alternativ till medvetna kunder!

Simrishamn 2017-01-02

Lars Hörbo
Försäljningschef

0414-28551

Har du anvisningsavtal? Då betalar du för mycket!

Written by Lars Hörbo on . Posted in Aktuellt, Elmarknad

När man flyttar in i en ny bostad så får man anvisningsavtal om man inte avtalar något annat.

Många missar detta och betalar för mycket.

För att säkerställa att det finns el när man flyttar in till en ny bostad, har elnätsföretaget en så kallad anvisningsleverantör. För Sjöbo Elnäts och Österlens Krafts kunder är det Österlens Krafts Försäljnings AB som är anvisningsleverantör. Trots att vi skickar ut två olika dokument i samband med inflyttningen missar många att teckna ett annat avtal. Anvisningspriset är oftast lite dyrare än övriga avtalspriser, dels för att det innebär större risker för elhandelsföretaget, dels för att det ska incitament till att göra ett aktivt val av elavtal. Så titta på din elräkning på baksidan – står där ”Anvisningsavtal” under ”Energi” tjänar du på att kontakta oss för att få ett avtal som passar dig bäst.

Nya elnätsavgifter 2017

Written by Lars Hörbo on . Posted in Aktuellt, Elnät

På grund av ökade avgifter på regionnätet, d.v.s. vår kostnad för att få in el till vårt nät, måste vi justera våra elnätsavgifter från och med 1 januari 2017. Detta berör kunder anslutna till Österlens Krafts elnät.

Exempel på prisförändringen inkl. moms

Lägenhet 16 A + 9 kr per månad
Villa 16 A + 9 kr per månad
Villa 20 A + 36 kr per månad
Villa 25 A + 44 kr per månad
  Den rörliga så kallade elöverföringsavgiften är oförändrat 10 öre/kWh inkl moms

 

Nätavgifter säkringskunder        
Gäller fr o m 2017-01-01          
             
Fasta avgifter            
             
Säkring Fast nätavgift/år
inkl. moms
         
             
Koloni                1 384             
Lägenhet                1 384             
16 A                4 555             
20 A                5 835             
25 A                7 117             
35 A                9 712             
50 A              13 600             
63 A              16 987             
80 A              21 452             
100 A              26 654             
125 A              33 207             
160 A              42 382             
200 A              52 911             
250 A              56 574             
             
Rörliga avgifter            
             
Elöverföring 10 öre/kWh          
             
I de fasta avgifterna ingår elsäkerhetsavgift, nätövervakningsavgift och elberedskapsavgift.
             
Nätavgifter effektkunder        
Gäller fr o m 2017-01-01            
             
             
             
Leveransspänning     10 kV Högspänning 0,4 kV Lågspänning
             
Fast avgift kr/år            20.063            16.258   
Effektavgift kr/kW,år                  502   419  
löverföring öre/kWh                   6,8               7,5   
             
             
             
I de fasta avgifterna ingår elsäkerhetsavgift, nätövervakningsavgift och elberedskapsavgift.

DET GÅR BRA I SJÖBO!

Written by Lars Hörbo on . Posted in Aktuellt

Nu har vi varit anvisningsleverantörer i nästan två år och resultatet är bara positivt.

Ett elnätsföretag måste ha en anvisningsleverantör som garanterar kunden att få el vi en inflyttning, trots att kunden inte har hunnit göra något val av elleverantör. Sedan januari 2015 har vi på Österlens Kraft Elförsäljning den uppgiften hos Sjöbo Elnät. Flyttar man in på en adress som är ansluten till Sjöbos elnät, blir det automatiskt vi som levererar elen, om man inte gjort ett annat val senast inflyttningsdagen. Därefter kan kunden välja att skriva avtal med oss eller med någon annan leverantör. Vi skickar ut förslag till avtal till alla nya kunder med jämna mellanrum, och resultatet är bra. Många väljer oss som elleverantör. Vad beror nu detta på då? Jag tror att många tilltalas av att vi är en helt lokal elhandlare med säte i Simrishamn och att vi ägs av en ekonomisk förening. Inga pengar försvinner till utländska ägare utan stannar kvar och ger arbetstillfällen i regionen. På kundenkäten, som gjordes för ett par månader sedan, visade det sig  att Sjöbos kunder tyckte bra om oss.  77%  svarade ”Bra”, eller ”Mycket bra”, 23% ”Varken eller” men ingen gav oss sämre betyg än så. Det var främst tillgängligheten och bemötandet som uppskattades. Och visst försöker vi var tillgängliga på telefon, men ibland kan det bli trångt där även hos oss. Då får den automatiska telefonsvaren hjälpa oss, så att vi kan ringa upp kunden så fort som möjligt. Vi har gjort mycket för att marknadsföra oss i Sjöbo och det börjar ge resultat i att flera väljer oss när det är dags att teckna nytt avtal. Vi ser fram emot fortsatt gott samarbete med Sjöbokunderna

Lars Hörbo
Försäljningschef.

Österlens Kraft är Österlens enda lokala elhandlare!

Written by Lars Hörbo on . Posted in Aktuellt, Information

En liten förening som tar upp kampen med de stora bolagen.

 

Österlens Kraft är en ekonomisk förening med ca 500 medlemmar som har sitt säte i Simrishamn. Föreningen bildades 1921, gick samman med Simrishamns Elverk 1998 och har bedrivit elhandel sedan avregleringen i mitten på 1990-talet. Vi är det enda bolag som är helt lokalt och bedriver elhandel i egen regi.

– Vi vill vara ett smidigt alternativ till de stora aktörerna säger försäljningschefen Lars Hörbo.

– Vårt största försäljningsargument är att vi verkar lokalt, ger arbetstillfällen på orten och inte delar ut några vinstmedel, varken utländska bolag eller ens till medlemmarna. Alla pengar stannar i föreningen och används i verksamheten och till lokal sponsring.

– Eftersom vi inte köper elkontrakt för framtiden och lägger på lager, är vi direkt beroende på priserna på marknaden dag för dag. Om priserna går upp kan de som har billiga kontrakt sälja dem till fortsatt lågt pris och på så sätt värva marknadsandelar. Men förfaringssättet är för riskfyllt för oss – priserna kan ju lika gärna rasa och då står vi där med de dyra kontrakten.

– Vi kan inte alltid vara billigast, men har för det mesta bra priser. Det är ju svårt för den lokala lanthandlaren att nå samma prisnivå som stormarknaderna, och så är det för oss också. Men prisskillnaderna är oftast små och kan handla om ett par tior i månaden. Det tycker många att det är värt att handla lokalt. Inte minst uppskattas att vi tar oss tid att prata med kunderna och ger personliga råd. Dessutom har vi korta beslutsvägar vilket gör att vi kan serva kunderna snabbt och smidigt.

Österlens Kraft – Ett smidigt alternativ för medvetna kunder!

Se upp med oseriösa elbolag

Written by Lars Hörbo on . Posted in Aktuellt

Utdrag från vår nyhetsförmedlare ENERGIMARKNADEN
Svenska Elbolaget ansöker om konkurs
Svenska Elbolaget har begärt sig själva i konkurs. Konkursansökan lämnades in i går efter ett halvår av anmälningar och skriverier som bland annat handlar om anklagelser om att ha lurat äldre och ofta dementa personer att teckna abonnemang.

– Jag är inte direkt förvånad. De har relativt nyligen fört över all verksamhet till ett annat bolag säger Carolina Andersson, som är processråd på Konsumentverket.

Konsumentverket har tidigare sett ett mönster där vissa av personerna som företrätt Svenska Elbolaget har startat bolag, och när de sedan har fått många anmälningar på sig, har de lagt ned bolaget och startat upp ett annat.

Tidigare i år har Konsumentverket och Konsumentombudsmannen, KO, fryst tillgångar i Svenska Elbolaget genom att begära ett beslut om kvarstad i tingsrätten. Detta efter myndigheten noterat att bolaget fått cirka 20 anmälningar och drygt 60 klagomål på sig. Därefter har Kronofogden säkrat ett okänt belopp som kan gå till en marknadsstörningsavgift, alltså ett skadestånd till staten.

– Det vi brukar göra är att vi driver ärenden vidare även fast verksamheten gått i konkurs, för att det är viktigt att tingsrätten prövar målen. Jag har dock inte bestämt mig ännu.

KO driver också ett ärende i tingsrätten mot bolagets före detta företrädare Johan Saxerud där han och bolaget förbjuds att vid vite, av 1 miljon kronor per vecka då beslutet inte följs, bedriva telefonförsäljning mot konsumenter vars telefonnummer är spärrade i NIX-registret.  

Den 13 oktober gick Stockholms tingsrätt på KO:s linje och tog ett interimistiskt beslut om ett sådant förbud, fram till dess att domen kommer.

Svenska Elbolaget har personkopplingar till två bolag inom telekom, som även dessa har fått ett stort antal anmälningar och klagomål mot sig, och flera riksmedier har uppmärksammat konflikterna.

Den 24 och 25 november sker muntlig förberedelse i tingsrätten, och huvudförhandling väntas ske nästa år.

Rymmer värmen ut genom fönstret!

Här är några tips som sänker din elförbrukning genom att se över dina fönster. – Täta dragiga fönster och ytterdörrar, det är ett enkelt sätt att förhindra att värme smiter ut. Ibland behöver man också byta ut gamla tätningslister mot nya.

Blev elräkningen större än vanligt?

Här är några tips som sänker din elförbrukning: För villaägaren betyder varje grads högre medeltemperatur cirka fem procent högre kostnad för uppvärmningen Du kan kanske sänka temperaturen någon grad utan att behöva frysa. Ett hus i utsatt läge kan förbruka 15 procent mer energi för uppvärmning än det som ligger skyddat. Tips! Ett plank eller […]

Stäng av apparaterna på riktigt!

Hemelektronik som tv, dator, dvd, cd-spelare och andra apparater, fortsätter att dra ström om du bara stänger av dem med fjärrkontrollen. Boven heter ”stand by-läge”. Hela 30-40 procent av all den energi som en apparat använder under sin livstid kan vara standby-el och totalt sett kan därför upp till 10 % av din hushållsel gå […]

Med en timer sparar du el än du tror!

Det är en mysig tid vi går till mötes och extra trevligt blir det när vi sätter ljus i våra träd och lyser upp våra mörka rum med olika typer av belysningar. Snart är det också dags att tända granen och adventsljusstakarna i fönstren. – Men hur mycket energi drar egentligen min julgransbelysning? – Behöver […]