FORTSATT FIBERUTBYGGNAD

Written by Lars Hörbo on . Posted in Aktuellt, Bredband, Information, Kabel-TV

Till våren, eller möjligen sen höst om vädret tillåter det, kommer vi att erbjuda fiber till boende norr om Korsavadsvägen De som bor där har fått erbjudande hemskickat. Fortfarande erbjuder vi anslutning för 10 000 kr för nya kunder och för 5 000 kr till de som redan har en anslutning till oss

Nu finns vi i Sjöbo

Written by Lars Hörbo on . Posted in Aktuellt, Elmarknad

Sedan årsskiftet är vi anvisningsleverantör till Sjöbo Elnät. Det innebär att du som flyttar till en anläggning i Sjöbos Elnät får din el från oss, om du inte i förväg har valt annan elleverantör. Du kommer att få meddelande om det på posten. Välkommen att kontakta oss för att få ett elavtal som passar dig. Vi finns på Sjöbo Elnäts kontor fredagar kl.9-12,13-15. Ring annars Lars Hörbo, 0414-285 51 eller maila till lars@osterlenskraft.se

Fast eller rörligt pris? Det är frågan!

Written by lars rabe on . Posted in Aktuellt, Elkraftens röst

Den frågan har jag tidigare resonerat kring i detta forum, men eftersom jag ofta får just den frågan, väljer jag att ta upp den igen. Svaret är – jag vet inte! Hade jag vetat detta och kunnat förutsäga framtiden har de jag varit en rik man nu. Ett fast pris innebär att någon försöker förutsäga framtiden och ställer ut en säkerhet som garanterar elpriset på en viss nivå under en viss tid. Denna någon tror att det elpriset blir lägre än det garanterade och tänker sig tjäna pengar på det. Om det blir högre blir det förlust i den aktuella affären och därför ingår alltid en riskpremie i priset.

Sådant här fastpriskontrakt köper vi elhandlare åt våra kunder på den nordiska elbörsen, till aktuella dagspriser. Ett rörligt pris fastställs varje timme på samma elbörs och i de flesta fall får kunden betala ett månatligt genomsnitt av dessa priser plus elhandlarens vinstpålägg. Här är det elkunden som tar de största riskerna, alltså är riskpremien betydligt lägre. Sett över tiden kan man nog säga att det rörliga priset totalt sett blir lägre, men man kan råka ut för obehagliga toppar. Dessa förekommer oftast på vintern när förbrukningen är som högst.

Hur ska man då resonera? Ja jag brukar hävda att om man inte har eluppvärmt och därmed ganska jämn förbrukning över året är ett rörligt pris att föredraga. Och omvänt, har man sin största förbrukning över vintern kan det kännas tryggt att ha ett fast pris, i synnerhet om man lyckas teckna det när priserna är låga, som nu. Hur jag har det själv? Jo, jag har eluppvärmt och har tecknat ett treårigt avtal fr. o. m. årsskiftet. Man ska leva som man lär.

Lars Hörbo

Bildtext: Diagrammet visar våra spotpriser till hushållskunder under 2014 jämfört med ettårsavtal tecknat i december 2013 för hela 2014.

85% nöjda kunder

Written by Lars Hörbo on . Posted in Aktuellt, Information

I vår senaste NKI-mätning (Nöjd Kund Index) fann vi till vår stora glädje att vi behåller samma höga nivå som 2012. Hela 85% av kunderna tycker att vi sköter oss. Undersökningen bygger på intervjuer av 312 slumpmässigt utvalda kunder och har genomförts  av Supportföretaget. Utöver statistik har vi fått 80 sidor med värdefulla kommentarer, de allra flesta positiva. Men det finns ett par saker vi kan bli bättre på och det ska vi ta till oss.

 

Vi vill veta vad du tycker!

Written by Lars Hörbo on . Posted in Aktuellt, Information

Just nu genomför vi på Österlens Kraft en kundundersökning. Under augusti och september månad kanske det är just du som blir uppringd för en intervju med frågor angående Österlens Kraft. Dina synpunkter är oerhört viktiga för vårt utvecklingsarbete och vi är mycket tacksamma om du vill delta i undersökningen. Intervjun tar ca 5 minuter i anspråk och du är självfallet helt anonym. Vår samarbetspartner för marknadsundersökningar är Supportföretaget TMJ Group AB.

 

Grävskada på kabel i Kivik

Written by Lars Hörbo on . Posted in Aktuellt, Driftinformation, Information, Okategoriserade

Avbrottet som var kl 08:10 till 09:20 140717 orsakades av en grävskada. Någon hade under morgon grävt där högspänningskabel ligger och oturligt nog skadat höljet.
Tyvärr fick vi inte någon anmälan att kabeln blivit skadad vid grävningen utan fick leta fram felsträckan.
Bilderna nedan visar hur det såg ut.

Vi önskar att alla som skadar en kabel hör av sig till oss direkt. Först för att vi skall minimera avbrottstiden och sen för att reparationsarbetet skall gå snabbare.

Det är även viktigt att rapportera fel på alla kablar som skadas. Det räcker med att sätta en skyffel i en kabel för att 3 år senare orsaka ett avbrott.

IMG_8885

IMG_8887

IMG_8894

IMG_8893

Rymmer värmen ut genom fönstret!

Här är några tips som sänker din elförbrukning genom att se över dina fönster. – Täta dragiga fönster och ytterdörrar, det är ett enkelt sätt att förhindra att värme smiter ut. Ibland behöver man också byta ut gamla tätningslister mot nya.

Blev elräkningen större än vanligt?

Här är några tips som sänker din elförbrukning: För villaägaren betyder varje grads högre medeltemperatur cirka fem procent högre kostnad för uppvärmningen Du kan kanske sänka temperaturen någon grad utan att behöva frysa. Ett hus i utsatt läge kan förbruka 15 procent mer energi för uppvärmning än det som ligger skyddat. Tips! Ett plank eller […]

Stäng av apparaterna på riktigt!

Hemelektronik som tv, dator, dvd, cd-spelare och andra apparater, fortsätter att dra ström om du bara stänger av dem med fjärrkontrollen. Boven heter ”stand by-läge”. Hela 30-40 procent av all den energi som en apparat använder under sin livstid kan vara standby-el och totalt sett kan därför upp till 10 % av din hushållsel gå […]

Med en timer sparar du el än du tror!

Det är en mysig tid vi går till mötes och extra trevligt blir det när vi sätter ljus i våra träd och lyser upp våra mörka rum med olika typer av belysningar. Snart är det också dags att tända granen och adventsljusstakarna i fönstren. – Men hur mycket energi drar egentligen min julgransbelysning? – Behöver […]