NU KAN DU FÅ MILJÖ-EL UTAN EXTRA KOSTNAD!

Written by Lars Hörbo on . Posted in Aktuellt, Avtal och priser, Okategoriserade

Om man inte gör ett aktivt val hos oss får man el som producerats enligt residualmixen. Den är sammanställning på hur den totala konsumerade elen fördelar sig från olika energikällor. Så här såg det ut 2016:

Vill man påverka utbyggnaden av förnyelsebar el hos oss kan du nu välja på följande produkter:

  • Enbart garanterad vattenkraft, GoO Vatten, normal tillägg 0,5 öre/kWh
  • Enbart garanterad vindkraft, GoO Vind, normalt tillägg 0,5 öre/kWh.

KAMPANJ!

Om du skriver avtal med oss under september och oktober i år så får du vatten eller vind utan tillägg.

HUR FÅR JAG MIN MILJÖ-EL I MINA UTTAG?

Det får du inte, du får en mix, men den mängd el som vi köper in för din räkning köper vi med ursprungsgaranti vatten eller vind. Tänk dig att all elenergi under en viss tidpunkt finns i en stor tank med energi från olika källor. Lika mycket som du tappar ut i botten på tanken fyller vi på med miljöel i toppen. Skulle alla välja miljö-el skulle tanken så småningom enbart bestå av miljö-el. Nu är detta en utopi i dagens lägen för så mycket förnyelsebar energi finns inte. Men genom att välja miljö-el bidrar du till att intresset för att investera i förnyelsebara energikällor ökar.

Dags att teckna nytt elavtal?

Written by Lars Hörbo on . Posted in Aktuellt, Okategoriserade

Välj då en lokal elleverantör du kan lita på!

Många väljer oftast att teckna ett nytt avtal med samma bolag som tidigare. Andra kollar noga på internet efter lägsta priset. Tyvärr är det många som faller för telefonsäljarnas övertygande svada. En ökande del väljer en lokal elhandlare som går att nå.

Elen är densamma varifrån du än köper den. Vill du dessutom ha miljö-el kan du köpa den av alla elhandlare. Vad är då skillnaden förutom de små prisdifferenserna? Jo skillnaden heter Service med stort S. Ett lokalt elbolag som vi är måste hålla hög servicenivå och vara genomärliga, annars har vi inga kunder.

Vi är inget stort elhandelsföretag. Vi har heller inte ambitioner att bli stora. Det viktigaste för oss är att hålla god service för våra kunder. Det gör vi bäst om vi har dem i närområdet.

Ring oss på 0414-28551 så kommer du direkt till din elhandlare

KUNDUNDERSÖKNINGEN

Written by Lars Hörbo on . Posted in Okategoriserade, Om oss

”Vi på Österlens Kraft har i September 2016 erhållit Mycket Väl godkänt i Kundnöjdhet!  

Supportföretaget TMJ Group, som är specialister inom energibranschens samtliga affärsområden, genomför regelbundet kundnöjdhetsundersökningar inom energibranschen. Där ställs höga krav på oss som energiföretag, vilket bl.a. innebär att vi måste följa upp och förbättra de utvecklingsområden som kommer av undersökningens genomförande.

Genom regelbundenheten garanterar vi att du som kund hamnar i fokus för vår utveckling. Du kan känna dig trygg med att allt som sägs till oss i dessa studier framförs till vår ledningsgrupp, styrelse och personal för direkt implementering i vårt utvecklingsarbete. Trots att du som kund är anonym i undersökningens genomförande kan vi på ett innovativt sätt ta del av dina tankar och önskemål. Genom en unik intervjuteknik, där dialogen med varje respondent är viktig och tas tillvara, får vi en möjlighet att leva i ständig förbättring. Tack för att du hjälper oss att bli bättre. Du är det viktigaste vi har!

Om Supportföretaget TMJ Groups Kundnöjdhetsundersökningar:

Nöjdhetsindex baseras på 10 för kunden viktiga nöjdhetsfrågor och presenteras övergripande i ett nöjdhetsindex på skalan 0-100. Detta nöjdhetsindex är ett s.k. dynamiskt index vilket kontinuerligt uppdateras vartefter nya mätningar uppdateras. Idag genomför ett 40-tal energibolag Supportföretagets kundnöjdhetsundersökningar varvid benchmarking och jämförelser på ett flertal områden är möjliga. Av respekt för de företag som erhåller lägre värden i nöjdhetsindex offentliggör Supportföretaget aldrig ett enskilt företags nöjdhetsindex utan varje företag kan själva välja att berätta om och/-eller visa sitt erhållna nöjdhetsindex.

Nöjdhetsemblem delas ut enligt nedan erhållna indexvärden:

Nöjdhetsindex   50-65 = Godkänd

Nöjdhetsindex   >65-75 = Väl godkänd

Nöjdhetsindex   >75 = Mycket väl godkänd

Nöjdhetsindex = Bäst, erhålls av det företag som i nämnd studie nått allra högst nöjdhetsindex av samtliga deltagande företag.

För mer information om Supportföretagets Energibolagsindex, kontakta: Tove Åkerman-Stenman, tove@supportforetaget.se

ÖSTERLENS KRAFT MED ETT ORD – BRA!

Written by Lars Hörbo on . Posted in Aktuellt, Annonser, Okategoriserade

Sjöbos nya elleverantör får gott omdöme i kundundersökning.

Vart annat år låter Österlens Kraft AB Supportföretaget göra en undersökning med fokus på kundnöjdheten. Ett slumpmässigt urval på drygt 300 av Österlens Krafts ca 7 500 kunder kontaktas per telefon och får svara på frågor. Dessutom sparas alla kommentarer från kunderna, givetvis anonymt.

Topp 10

Supportföretaget genomför den här typen av undersökningar på drygt fyrtio företag i energibranschen. Tio frågor bildar underlag för Nöjd Kund Index (NKI). Här placerar sig Österlens Kraft bland de tio bästa företagen. Genomsnitt för branschen är 77,9% medan Österlens Kraft hamnar på 82,9%. Detta gäller bolagets alla verksamhetsgrenar, elnät, elhandel, fjärrvärme, kabel-TV och bredband.

  • Vi har tappat lite grann i förhållande till de två senaste undersökningarna då vi låg på hela 85 %, men det beror i stort på att vår hemsida i dagens läge upplevs som föråldrad. Vi har samma goda omdöme som tidigare när det gäller tillgänglighet, bemötande och kompetens, säger Österlens Krafts VD Göran Andersson. Det är klart att vi ska ta detta till oss och förbättra hemsidan, samt bevara våra goda siffror i övriga frågor.

 

Österlens Kraft med ett ord – BRA!

Nytt för i år är att de intervjuade ombads att beskriva Österlens Kraft med ett enda ord. Det ord som fick högst frekvens var – BRA!.

  • Det är vi ödmjukt tacksamma för säger Göran Andersson. Det var också många som sa JÄTTEBRA. Ingen uttryckte sig med ett för oss negativt ord.

Ett annat ord som hade hög frekvens var LOKALT. Det är självklart att ett bolag som sköter elnät och fjärrvärme är lokalt, men för elhandeln är det annorlunda. Som konsument kan man köpa sin el från vilket elhandelsbolag man vill i hela landet.

  • Det är en av våra största konkurrensfördelar, säger Lars Hörbo, försäljningschef på Österlens Kraft. Alla kan inte vara billigast i landet, men vi förenar rimliga priser med god kundservice och det uppskattar kunderna. Att vi sedan bor och verkar på Österlen är ett stort plus för många kunder. Vi ägs av en ekonomisk förening som inte ställer krav på avkastning och därför stannar alla pengarna kvar inom bolaget.

Även kunderna i Sjöbo är nöjda.

Sedan 2015 är Österlens Kraft så kallat anvisningsleverantörer till Sjöbo Elnät. Det betyder att om man flyttar till en bostad inom Sjöbo Elnäts område anvisas man till Österlens Krafts Försäljningsbolag, om man inte gjort ett aktivt val av annan leverantör. På så sätt har drygt fem hundra nya kunder tillkommit i Sjöbo.

  • Många väljer att teckna avtal med oss även om det är fritt att välja elleverantör även efter inflyttningen. Vi gjorde en särskild undersökning bland Sjöbokunderna och det visade att vi fick goda betyg av dessa. Här handlar det ju bara om elhandelskunder, men det är mycket viktigt att dessa är nöjda, eftersom konkurrensen är stenhård, säger Lars Hörbo.

Österlens Kraft har i samband med undersökningen fått ett stort antal kommentarer, som bildar ett bra underlag för fortsatt arbete med att ha nöjda kunder.

Vill du veta mer om undersökningen, klicka på länken nedan.

KUNDUNDERSÖKNINGEN

 

NYA SPORTKANALER ÄR NU I DRIFT

Written by Lars Hörbo on . Posted in Information, Kabel-TV, Okategoriserade

Förhandlingarna är klara och Viasat Sport Premium HD samt TV3 Sport HD finns nu i vårt nät!
I samband med detta släcks även Viasat 16 HD.

Viasat Sport Premium HD kommer att ingå i följande paket ( kanalplats 140 ):
Viasat Sport
Viasat Film och Sport ( tidigare Premiumpaketet )

TV3 Sport HD kommer att ingå i följande paket ( kanalplats 141 ):
Viasat Sport
Viasat Film och Sport ( tidigare Premiumpaketet )
Viasat Silver

För de som vill se dessa kanaler måste det göras en ny kanalsökning samt abonnera på valt paket.
Inga prisändringar är aviserade

BEGRÄNSAD SERVICE PÅ KONTORET14/7

Written by Lars Hörbo on . Posted in Okategoriserade

På grund av installation av reservelverk på vårt kontor kan det vid vissa tider på eftermiddagen 14/7 bli svårt att nå oss, och vi kan ha svårt att utföra ärenden. ”Allt går ju med elektricitet…”

På fredag ska allt fungera igen.

Grävskada på kabel i Kivik

Written by Lars Hörbo on . Posted in Aktuellt, Driftinformation, Information, Okategoriserade

Avbrottet som var kl 08:10 till 09:20 140717 orsakades av en grävskada. Någon hade under morgon grävt där högspänningskabel ligger och oturligt nog skadat höljet.
Tyvärr fick vi inte någon anmälan att kabeln blivit skadad vid grävningen utan fick leta fram felsträckan.
Bilderna nedan visar hur det såg ut.

Vi önskar att alla som skadar en kabel hör av sig till oss direkt. Först för att vi skall minimera avbrottstiden och sen för att reparationsarbetet skall gå snabbare.

Det är även viktigt att rapportera fel på alla kablar som skadas. Det räcker med att sätta en skyffel i en kabel för att 3 år senare orsaka ett avbrott.

IMG_8885

IMG_8887

IMG_8894

IMG_8893

Rymmer värmen ut genom fönstret!

Här är några tips som sänker din elförbrukning genom att se över dina fönster. – Täta dragiga fönster och ytterdörrar, det är ett enkelt sätt att förhindra att värme smiter ut. Ibland behöver man också byta ut gamla tätningslister mot nya.

Blev elräkningen större än vanligt?

Här är några tips som sänker din elförbrukning: För villaägaren betyder varje grads högre medeltemperatur cirka fem procent högre kostnad för uppvärmningen Du kan kanske sänka temperaturen någon grad utan att behöva frysa. Ett hus i utsatt läge kan förbruka 15 procent mer energi för uppvärmning än det som ligger skyddat. Tips! Ett plank eller […]

Stäng av apparaterna på riktigt!

Hemelektronik som tv, dator, dvd, cd-spelare och andra apparater, fortsätter att dra ström om du bara stänger av dem med fjärrkontrollen. Boven heter ”stand by-läge”. Hela 30-40 procent av all den energi som en apparat använder under sin livstid kan vara standby-el och totalt sett kan därför upp till 10 % av din hushållsel gå […]

Med en timer sparar du el än du tror!

Det är en mysig tid vi går till mötes och extra trevligt blir det när vi sätter ljus i våra träd och lyser upp våra mörka rum med olika typer av belysningar. Snart är det också dags att tända granen och adventsljusstakarna i fönstren. – Men hur mycket energi drar egentligen min julgransbelysning? – Behöver […]