Fakturafrågor

Nedan finner du svar på generella och återkommande fakturafrågor. Har du några andra frågor gällande fakturor vänligen kontakta kundtjänst på 0414-44 66 66 eller via e-post info@osterlenskraft.se

Så här ofta får du faktura

Det beror på din årsförbrukning, som du kan utläsa på din elfaktura.

  • Mindre än 5000 kWh/år (t ex lägenheter) = Var tredje månad normalt. Du kan begära att få faktura varje månad.
  • Övriga kunder = Varje månad
  • Har du fler tjänster än el, t.ex Kabel-TV eller bredband får du alltid faktura varje månad.

Se din elräkning på hemsidan

Österlens Kraft har gjort en förenklad och lättöverskådlig räkning. Den består av en framsida med översikt och en baksida med specifikationer. Det finns också möjlighet att se dina elfakturor via vår hemsida. Det är bara att trycka på länken till Mina Sidor lite högre upp på sidan. Sen loggar du in med ditt kundnummer och dina sista 4 siffror i personnumret.

Mätinsamling

Vi hämtar mätvärdena från din elmätare varje månad automatiskt. Du betalar sedan exakt för det som du förbrukat. I något fall då vi inte får kontakt med din mätare gör vi en preliminär debitering, som självklart rättas då vi åter får in mätvärdena. Stäng inte av din elanläggning på sådant sätt att vår elmätare inte får ström, för då får vi inte in värden. Vi vet ju inte att förbrukningen är noll utan debiterar efter uppskattad förbrukning.

Räkningsutställare

Räkningsutställare är elhandelsbolaget Österlens Kraft Försäljnings AB, som även debiterar nätavgifter, fjärrvärme, bredband och Kabel-TV för Österlens Kraft AB.

Bankgiro

Genom att vi har avtal med bankgirocentralen sker alla transaktioner via vårt bankgirokonto. Om det ställer till problem, rekommenderar vi dig att ansöka om autogiro. Detta kan du göra på vår hemsida. Vi är också leverantörer av e-faktura. Du lägger bara upp oss som leverantör på din internetbank.

Vår kundtjänst står alltid till ditt förfogande då det gäller att välja betalsätt.

Autogiro

Kundtjänst

Vid alla frågor och synpunkter som rör debitering och fakturor är du hjärtligt välkommen att kontakta vår kundtjänst telefon 0414-285 60 eller via e-post info@osterlenskraft.se. Telefontider är vardagar kl. 10:00 – 12:00 samt 13:00 – 15:00. Kontoret har öppet för besökande 8:00 – 16:00 med avbrott för lunch mellan 12.00 och 13.00.

Så här gör du en flyttanmälan

Flyttning ska alltid anmäla till elnätsföretaget som  i sin tur  meddelar elhandelsföretaget.  Elnätsföretaget fjärravläser av din elmätare och skickar mätarställningen till elhandelsföretaget.

När den är registrerad skapas en slutfaktura till dig och ditt elhandelsavtal avslutas. Har du Österlens Kraft som elnätsföretag kontaktar du vår kundtjänst.

Har du ett annat elnätsföretag, t.ex E.on eller Sjöbo Elnät  måste du kontakta dem för att anmäla din flyttning (se din elnätsfaktura). Anmäl i så god tid som möjligt, helst en månad innan själva flytten. Om du inte meddelar avflyttning i tid kan du bli betalningsskyldig för el som någon annan har förbrukat.

Varför får jag två elfakturor?

Som kund har du två olika avtal. Det ena är  med det elnätsföretag som äger elnätet där du bor. Det andra är med det företag som du köper el av, ditt elhandelsföretag (t.ex. Österlens Kraft Försäljnings AB).

Om elhandelsföretaget och elnätsföretaget ingår i samma koncern, får du oftast bara en faktura. Annars får du två fakturor – en från elnätsföretaget och en från elhandelsföretaget.

Vad består nätavgiften av?

Elnätsföretaget tar betalt för drift och underhåll av elledningar. Ofta betalar du en avgift för abonnemang och en avgift för elöverföring per förbrukad kilowattimme (kWh).

Hur mycket du betalar för abonnemanget beror bland annat på säkringens storlek, som är ett mått på hur mycket el du maximalt kan använda vid ett tillfälle. Du kan fråga en elinstallatör eller ditt elnätsföretag om du har rätt storlek på säkring. Bor du i lägenhet kan du vanligtvis inte ändra säkringens storlek. Du kan inte välja elnätsföretag, och därmed inte påverka kostnaderna på så vis.