Varför har man en elmätare?

Din elmätare talar om för oss hur mycket el du använder i din bostad. Mätare läses av automatiskt, så kallad fjärravläsning.

Vi kommer under året att påbörja arbetet med att byta ut alla elmätare i hela vårt elnät.

Varför ska vi byta din mätare?

Energimarknadsinspektionen har på uppdrag av regeringen tagit fram förslag på nya funktionskrav för framtidens elmätare. För att leva upp till dessa kraven behöver alla elnätsföretag i Sverige byta ut eller uppdatera sina elmätare innan den 1 januari 2025.

Hur påverkar det dig?

Det kommer inte att påverka dig speciellt mycket. Mätinsamlingen och faktureringen kommer se ut som tidigare. Varken mätaren eller arbete med att byta din mätare kommer att kosta dig något.

När kommer vi till ditt område?

Vårt mål är att vara klara med alla mätarbyten i början av 2024.

De två första åren kommer vi byta i Simrishamn med starta 2019 innan vi går ut på landsbyggden i vårt nätområde.

Att tänka på inför mätarbytet

Du som kund äger mätarplatsen och är ansvarig för att arbetet på mätarplatsen kan utföras på ett elsäkert sätt. Behövs enklare justeringar åtgärdar vi det utan extra kostnad, men vi större justeringar tillkommer kostnad för arbetet. Om vi ser några konstigheter i din anläggning när vi byter din mätare kommer du att få en anmärkning på det. Detta är endast för din egna säkerhet då din anläggning är ditt ansvar.

Mätaren sitter utomhus

Är du villaägare sitter din mätare oftast utvändigt på fasaden. Bor du i lägenhet sitter de i trappuppgången eller i källaren. Det innebär att ingen behöver vara hemma när vi kommer och byter din mätare. Vi meddelar dock vilken vecka det blir eftersom bytet orsakar ett kortare avbrott.

Mätaren sitter inomhus

Har du din mätare inomhus behöver vi komma in till dig. En vuxen person över 18 år, som vet var mätaren sitter, ska finnas i bostaden när vi kommer. Om ett barn är ensamt hemma går vi inte in. Vi meddelar exakt tid per post när bytet närmar sig.

Se till att din mätare inte är blockerad

För att vårt jobb ska gå så smidigt som möjligt, ber vi dig plocka bort saker som blockerad mätaren. Tänk på att vi måste kunna stå framför mätaren vi bytet. Har du till exempel växter eller buskar framför mätarskåpet, se till att skydda dem så vi inte skadar något.

Ett kortare elavbrott- stäng av känslig utrustning

När vi byter din elmätare blir det ett kort elavbrott. Se därför till att känslig elektrisk utrustning är avstängd under tiden.

Måste jag vara hemma?

Om mätaren sitter tillgänglig på utsidan behöver du inte vara hemma. Om montören på något sätt behöver hjälp för att komma åt mätaren kontaktar vi dig med föreslagen tid.

Hur lång tid tar bytet?

Ett normalt mätarbyte tar ca 30 min. Strömmen kommer vara bruten ca 10-15 minuter vid ett mätarbyte.

Kan ni även byta plats på min elmätare?

Vi kommer endast ha möjlighet att göra mätarbyten, och har tyvärr inte möjlighet att utföra några mätarplatsflyttar eller mätarskåpsbyten. Om du behöver flytta en mätarplats måste du själv kontakta en behörig elinstallatör. Sedan kommer denna att registrera behov mot oss och vårt system så att allt hanteras korrekt med flytten eller bytet av elmätarskåp.

Är det något som är annorlunda efter mätarbytet?

Efter elmätarbytet kan det bli ett glapp i redovisningen över din förbrukning. Du ser det i statistiken på Mina Sidor eller på fakturan. Detta kan visa sig genom att staplarna för den föregående månaden saknas på efterföljande faktura.

Jag har fått information, när kommer ni till mig?

Du kommer att få mer detaljerad information när vi kommer ca 1-2veckor innan vi kommer och byter din mätare.

Om jag har ett eget lås på anläggningen?

Sitter det hänglås på mätarskåpet rekommenderar vi dig att ta bort det, annars kommer det att klippas upp och ersättas med ett nytt lås som vi lämnar nyckel till er i brevlådan.

Kan ni ändra säkring på min anläggning när ni byter mätaren?

Nej vi har inte rätt att utföra några upp- eller nedsäkringar i samband med mätarbytet. För att göra detta måste en auktoriserad elektriker kontaktas.

Har du frågor kring din tidsbokning eller vill ändra den?

Du kan antingen maila oss på info@osterlenskraft.se eller ringa oss på 0414-28560.