220701 0194

Hos oss är du inte bara ett kundnummer. Det ser Lotten till.

Österlens Kraft skiljer sig från de flesta andra elbolag på många sätt. Bland annat är vi ägda av en förening. Och så har vi Lotten och hennes två kollegor som svarar på dina mail och samtal och hjälper dig med det mesta. Utan att du behöver kunna ditt kundnummer.

Lotten Bengtsson är hjärtat i vår kundtjänst och så mycket Österlening man kan vara. ST Olof är hemma och har varit det nästan oavbrutet sedan hon föddes. 1998 började hon jobba på Österlens Krafts kontor i Vitaby och det är nog ingen överdrift att säga att hon kan namnen på en stor del av våra kunder.

– Vi är ju det lilla lokala företaget. Det gör att den som kontaktar oss oftast pratar med samma person varje gång. Vi hjälper snabbt till och löser kundens fråga.
– Hos oss vet du vem du pratar med. Hittills har det oftast varit jag, men nu har jag fått två kollegor så det ska bli jättekul!

Lottens formella titel är kundkommunikatör. Vad betyder det i praktiken?

– Det betyder att jag pratar med kunder hela dagarna, skrattar Lotten.
– Jag registrerar alla nya anläggningar, sköter flyttningar, tar hand om faktureringen och så svarar jag på alla möjliga frågor. Är det något jag inte kan svara på så kopplar jag till någon som kan…

– Det är så kul att prata med folk. Och jag lär mig nya saker hela tiden. Nu senast har jag fått sätta mig in i hur solel fungerar. Jättespännande.

Just nu är det av förståeliga skäl extra många som ringer på grund av de höga elpriserna.

– Nästan alla förstår ju att det inte är vi som sätter priserna. Vi har ju ett fast påslag i ören per kWh så vi tjänar inte mer när priset går upp. Men man vill fråga om hur man kan spara el på ett bra sätt och vad det finns för olika avtalsformer.

– Det är intressant att så snart priset går upp på något så blir folk mer medvetna. Och det är ju bra att lära sig hushålla.

Idag har många människor blivit väldigt insatta i det här med el och har generalkoll på sin förbrukning och det kan vara en bra väg till att minska sin elkostnad.

– Jag tror att de flesta hushåll kan spara 5 – 10 % på sin förbrukning bara genom att tänka till lite. Och om alla gör det så sjunker elpriserna också.

Vad är då dina bästa tips?

– Det är ju värme som kostar. Någon liten lampa här eller där märks knappt, men sänker du inne-tempen en grad eller två så märks det direkt. Samma sak med duschar – duscha kortare tid och stäng vattnet när du schamponerar eller tvålar in dig. Det går åt en hel del energi för att värma upp vatten. Men det är inte alltid så lätt att få tonåringar i familjen att inse det… Och en dusch drar alltid mindre energi än ett bad.

Ett annat tips från Lotten gäller elektrisk golvvärme i badrum.

– Många hus som har värmepump eller fjärrvärme har ändå direktverkande elektrisk golvvärme i badrummet – plus en handdukstork – som är på alltid. Om man istället sätter på dessa enheter innan man duschar och låter dem vara på bara så länge att allt torkat så sparar man mycket pengar.
Sedan finns det mycket att spara på hur man tvättar och torkar. Vi levde i många år utan torktumlare. Centrifugera på höga varv och torka på galgar eller linor i rum som ändå är uppvärmda. Och fyll alltid tvättmaskinen.

– Det viktigaste känner jag är att man vet vad man pratar om. Då kan man förklara det så att kunden verkligen förstår. Därför är det så bra att vara små. De flesta på företaget finns inom 10-meters avstånd så det man inte kan, det kan man snabbt lära sig!

Österlens Kraft AB

Senaste nytt

Scroll to Top