Om ett oplanerat strömavbrott inträffar och varar mer än tolv timmar har du enligt ellagen rätt till ersättning, så kallad avbrottsersättning.
Avbrottstid | Minibelopp i kr | Del av årskostnad |
12-24 timmar | Minst 1 000 kr | 12,5 % av årskostnaden |
24-48 timmar | Minst 2 000 kr | 37,5 % av årskostnaden |
48-72 timmar | Minst 3 000 kr | 62,5 % av årskostnaden |
72-96 timmar | Minst 4 000 kr | 87,5 % av årskostnaden |
Storleken på ersättningen ökar i trappsteg med 25 procentenheter, eller minst 1 000 kr, per varje påbörjad 24-timmarsperiod enligt tabellen ovan och vidare upp till 300 % av den beräknade årliga elnätskostnaden som maximal ersättning.
Du behöver inte kontakta oss för att göra anspråk på avbrottsersättningen.
Avbrottsersättningen dras från din ordinarie faktura senast sex månader efter den månad vi fick, eller borde fått kännedom om strömavbrottet. Om betalningen inte har skett inom sex månader kommer ränta att betalas på avbrottsersättningen med referensränta plus 8 %.
Har du inte fått din avbrottsersättning inom sex månader från strömavbrottet ber vi dig att kontakta oss.
Har du drabbats av egendomsskador till följd av något som inträffat inom vårt elnätsområde. Om skadorna beror på att vi inte har levt upp till vårt ansvar kan ersättning från oss bli aktuellt.
Du kan ha rätt till skadestånd oberoende av elavbrottet längd. Skadestånd omfattar ersättning för utgifter och inkomstbortfall samt annan förlust på grund av strömavbrottet. Rätten till ersättning bedöms av omständigheterna i det enskilda fallet. Varje skadeanmälan utreds noga innan beslut fattas.
Kontrollera med ditt försäkringsbolag om den täcker skador på grund av strömavbrott. De flesta skador som orsakas av elektricitet täcks av din hemförsäkring.
Gör en skadeanmälan digitalt eller skriv ett brev, brevet skickas till:
Österlens Kraft AB
Testgatan 3
27236 Simrishamn
Alternativt digitalt till: info@osterlenskraft.se
Kom ihåg att skicka med underlag exempelvis inköpskvitto, reperationsrapport eller annan handling som kan styrka din anmälan.
Om vi kommer fram till att rätt till skadestånd föreligger kommer skadeståndet utan dröjsmål att betalas ut genom avdrag på din nästkommande faktura.
Du kan få ditt ärende prövat av Allmänna reklamationsnämnden om du inte är nöjd med vårt beslut om skadestånd. Allmänna reklamationsnämnden prövar opartiskt och kostnadsfritt tvister mellan konsumenter och näringsidkare. Mer information hittar du på Allmänna reklamationsnämndens webbplats.
För rådgivning eller mer information kan du vända dig till:
* Kommunala konsumentvägledaren
* Konsumenternas Energimarknadsbyrå
* Ellagen (1997:857)
* Kundservice på Österlens Kraft, vi ger dig gärna mer information
Vill du få beslut prövat så kan du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden eller till en allmän domstol.