Felanmälan 0414-28560

Fakturafrågor

Nedan finner du svar på generella och återkommande fakturafrågor. Har du några andra frågor gällande fakturor vänligen kontakta kundtjänst.

Österlens Kraft har gjort en förenklad och lättöverskådlig räkning. Den består av en framsida med översikt och en baksida med specifikationer. Det finns också möjlighet att se dina elfakturor via vår hemsida. Det är bara att trycka på länken till Mina Sidor lite högre upp på sidan. Sen loggar du in med ditt kundnummer och dina sista 4 siffror i personnumret. Om du försöker logga in på Mina Sidor utomlands så är det inte säker att det fungerar då vissa länder inte har åtkomst.

Vi hämtar mätvärdena från din elmätare varje månad automatiskt. Du betalar sedan exakt för det som du förbrukat. I något fall då vi inte får kontakt med din mätare gör vi en preliminär debitering, som självklart rättas då vi åter får in mätvärdena. Stäng inte av din elanläggning på sådant sätt att vår elmätare inte får ström, för då får vi inte in värden. Vi vet ju inte att förbrukningen är noll utan debiterar efter uppskattad förbrukning.

Är du anmäld till Kivra, e-post faktura eller har elektronisk faktura får du inte längre någon pappersfaktura från Österlens Kraft Försäljnings AB.

Räkningsutställare är elhandelsbolaget Österlens Kraft Försäljnings AB, som även debiterar nätavgifter, fjärrvärme, bredband och Kabel-TV för Österlens Kraft AB.

Genom att vi har avtal med bankgirocentralen sker alla transaktioner via vårt bankgirokonto. Om det ställer till problem, rekommenderar vi dig att ansöka om autogiro. Detta kan du göra på vår hemsida. Vi är också leverantörer av e-faktura. Du lägger bara upp oss som leverantör på din internetbank. Vår kundtjänst står alltid till ditt förfogande då det gäller att välja betalsätt.

Om du missar att betala din faktura skickar Österlens Kraft Försäljnings AB en betalningspåminnelse i pappersformat. En betalningspåminnelse skickas aldrig elektroniskt.

Vid alla frågor och synpunkter som rör debitering och fakturor är du hjärtligt välkommen att kontakta vår kundtjänst telefon 0414-285 60 eller via e-post info@osterlenskraft.se.

Som kund har du två olika avtal. Det ena är med det elnätsföretag som äger elnätet där du bor. Det andra är med det företag som du köper el av, ditt elhandelsföretag (t.ex. Österlens Kraft Försäljnings AB).
Om elhandelsföretaget och elnätsföretaget ingår i samma koncern, får du oftast bara en faktura. Annars får du två fakturor – en från elnätsföretaget och en från elhandelsföretaget.

Elnätsföretaget tar betalt för drift och underhåll av elledningar. Ofta betalar du en avgift för abonnemang och en avgift för elöverföring per förbrukad kilowattimme (kWh).
Hur mycket du betalar för abonnemanget beror bland annat på säkringens storlek, som är ett mått på hur mycket el du maximalt kan använda vid ett tillfälle. Du kan fråga en elinstallatör eller ditt elnätsföretag om du har rätt storlek på säkring. Bor du i lägenhet kan du vanligtvis inte ändra säkringens storlek. Du kan inte välja elnätsföretag, och därmed inte påverka kostnaderna på så vis.

Via din internetbank letar du upp listan över de företag som är ansluta till elektronisk faktura. Välj Österlens Kraft Försäljnings AB och fyll i anmälningsformuläret.

Nej, att få fakturan som e-postfaktura, e-faktura eller via Kivra innebär ingen extra kostnad för dig som kund.

Ja, du fyller i både dina och din make/makas uppgifter på anmälningsformuläret.

Via din internetbank letar du upp avanmälan från elektronisk faktura. Där följer du instruktionerna för avanmälan.

Du måste regelbundet kontrollera hos din internetbank om du har några elektroniska fakturor som har kommit in för betalning.

Den elektroniska fakturan innehåller samma uppgifter som en pappersfaktura.

När du har godkänt din elektroniska fakturan på din internetbank ser banken till att den betalas på valt datum. Du kan även välja att kombinera din elektroniska fakturan med autogiro. Det innebär att du får en elektronisk faktura men du behöver inte godkänna den. Den kommer automatiskt att betalas på förfallodagen.

Den elektroniska fakturan får du vid samma tidpunkt som du skulle ha fått pappersfakturan.

Det finns två olika sätt antingen genom via hemsidan www.kivra.se eller genom att ladda ner Kivras app. Kundtjänsten på Österlens Kraft kan inte hjälpa dig att ansluta dig till Kivra.

Nej, endast fakturorna.

Du kan när som helst avanmäla dig eller anmäla dig till Kivra. Du kan även välja att stänga av enskilda avsändare under “inställningar” på Kivras hemsida eller i appen.

Ja, eftersom du loggar in säkert med BankID, kan du använda Kivras betalningsfunktion.

En fördel är att Kivra inte rensar bland dina dokument, så de ligger kvar där tills dess att du själv tar bort dem.

Kivras support tar gärna hand om dina frågor relaterade till tjänsten och dem når du via telefon 08-533 335 37 eller via mail till support@kivra.com

Österlens Kraft AB

Senaste nytt från Österlens Kraft

Installera laddbox

Energitips i vår app

Behöver du hjälp med felsökning av ditt bredband eller kabel-tv?

Håll dig informerad! Avbrotts information via SMS eller E-post

Har du fjärrvärme och grönt vatten i kranen?

© 2024. Österlens Kraft AB